הרכב לא מניע! בניגוד למה שחלק מאמינים, זו לא תמיד זו בעיה במצבר אלא לעיתים הבעיה תהיה עם הסטרטר. אנחנו כאן כדי לעזור לכם להבין את הסטרטר ולהסביר את תפקודו ברכב שלכם.
הסטרטר (או המתנע בעברית) הוא רכיב ההתחלה של הרכב. הוא מתחבר למצבר כדי לקבל חשמל. תפקידו לפעול כמתווך בין המנוע למפתח ולהפעיל את המנוע בפעולה הראשונית.
איך זה עובד? הסטרטר מופעל על ידי המצבר בעת סיבוב המתג אשר מעביר לו מתח חשמלי. הסטרטרמתחיל, מסובב את המנוע ונותן לו כוח עד שהוא פועל בכוחות עצמו.
תקלה שבה הרכב אינו מניע עלולה להיות תקלה בסטרטר, אבל לא רק. הסטרטר וכל מערכות החשמל האחרות מופעלות על ידי המצבר. אם המצבר נכשל, הסטרטר גם יפסיק לפעול. מכיוון שהמצבר אחראי לכל מערכות החשמל ברכב, תדעו אם הבעיה היא במצבר בשעה שהשאר מפסיקים לפעול או שהם פחות מגיבים.
זה כמו הפסקת חשמל בבית. כיצד ניתן לקבוע אם המכשיר שלך מושפע או שמדובר בבעיה של חברת החשמל? פתחו את הדלת כדי לראות אם האור דולק בבתי השכן שלכם. הסטרטר והמצבר זהים. אם הסטרטר אינו פועל, סביר להניח שהבעיה היא בסטרטר. אם כל "השכנים" לא מקבלים חשמל, הבעיה היא במי שמספק אותו – המצבר.
לפעמים, ייתכן שיש בעיה בקודן שגורמת לרכב להינעל כך שלא תוכלו להניע.
אורות נדלקים בעוצמה חלשה כל מערכות החשמל ברכב – אורות, פנסים, רדיו וכד' מקבלות חשמל מהמצבר. אם נורות המכונית נדלקות בעוצמה נמוכה אזי במקרים רבים, סביר להניח שיש בעיה במצבר. אם המכונית לא זזה אך האורות עובדים היטב, סביר להניח שזו בעיה בסטרטר.
הסטרטר משמיע רעשים – אם הסטרטר משמיע תקתוקים כאשר אתם מנסה להפעיל אותו,אז כנראה שהוא פגום. ייתכן שתשמעו גם רעשי גריסה כשתנסו להניע את הרכב.
הסטרטר לרכב אינו מסוגל לסובב את המנוע- "יש סטרטר אבל הרכב לא מניע". אם אתם מנסים להניע, שומעים את הסטרטר נכנס לפעולה ומתחיל לעבוד, אבל אז אין לו מספיק כוח והוא בקושי מסובב את המנוע – כנראה שהבעיה בסטרטר.
שוב, זה לא נכון בכל המקרים, וגם כאן, חשוב לוודא שהבעיה איינה במצבר- נסו להדליק את הרדיו או אורות הרכב ובדקו אם הם עובדים. ישנם מקרים בהם הבעיה היא נפילות מתח בין המצבר לסטרטר.
הסטרטר בנוי מסולנואיד וסלילים, קפיצים וכן הילוכים ופחם. זה לא הפחם שאתם משתמשים בו למנגל שלכם. הם רכיבים חשמליים קטנים.
התקלות שלרוב מתרחשות בסטרטר הן פחמים שנחשחקים עקב בלאי או שנשרפים, גלגלי שיניים שחוקים או שבורים וקפיץ שנשבר.
לכם אין דרך לדעת בדיוק ממה נובעת התקלה ולכן תצטרכו להגיע לחשמלאי רכב מנוסה ומקצועי שיאתר את מקור הבעיה.
טיפ מאיתנו: פעמים רבות כשמנסים להניע את הרכב והוא מתניע, הנטייה שלנו היא לנסות שוב ושוב (כאילו שמשהו ישתנה). התוצאה היא שלא רק שהאוטו לא יתחיל להניע פתאום, אלא גם שזה גורם ליותר תקלות בסטרטר ולפעמים מוציא אותו לחלוטין משימוש. כך שאם הרכב לא מניע, קחו אותו מייד לחשמלאי רכב.
ישנן שתי אפשרויות זמינות אם הסטרטר פגום. האחד הוא להחליף אותו, השני לתקן אותו.
לרוב סטרטר חדש יהיה יקר בהרבה משיפוץ סטרטר, ולכן תמיד מומלץ לשפץ ולחסוך לעצמכם לא מעט כסף.