בישראל, גנבות הרכב היא תופעה נפוצה אשר גורמת לעליה מתמדת של תעריפי הביטוח לרכב. כיוון שרשויות החוק לא מצליחות למגר את התופעה, כל שנותר לבעלי הרכבים הוא לנסות ולצמצם את הנזקים על ידי מיגון הרכב. חשוב להבהיר כי גם מערכות מיגון לרכב אינן לעיתים מהוות מכשול של ממש עבור הגנבים, וכי גם רכבים עם מערכות מיגון לרכב עלולים להיגנב.
פוליסות ביטוח רכב, אשר מסופקות על ידי חברות הביטוח, כגון ביטוח מקיף, ולעיתים גם ביטוח צד ג', מגדירות למבוטחים תנאים אשר מחייבים אותם למגן את רכביהם, כתנאי מוקדם להסכמה לבטח את הרכב. בחלק מהמקרים, מגדירות חברות הביטוח במדוייק מהם המיגונים שמחוייבים לכל רכב. לרוב, סוג המיגון נקבע על פי ערכו של הרכב המבוטח.
ישנו מספר לא מבוטל של אמצעי מיגון לרכב, ובכמה רמות תחכום. הנפוצים שבהם לרוב יהיו האימובילייזר (משבת מנוע), קודן (משבת מנוע), מערכות אזעקה היקפיות ומערכות איתוראן. עלות התקנה למבוטח יכולה להגיע למאות ואף לאלפי שקלים, אך בחלק מן המכוניות החדשות, המערכות הללו מגיעות מובנות בצורה אינטגראלית.
האימובילייזר הינו מנגנון מיגון אלקטרוני אשר לרוב מגיע כמרכיב סטנדרטי בכל רכב חדש. במכוניות ישנות יותר אשר אין בהן אימובילייזר מובנה, ניתן להוסיף מערכת חיצונית, אך יעילות המערכת בצורה זו פחותה.
מערכת האימובילזייר הינה מערכת אלחוטית שכוללת בתוכה שני מרכיבים עיקריים- מפתח ההתנעה, שכולל שבב אלקטרוני מובנה, ויחידת קליטה אשר מותקנת בתוך מחשב ניהול המנוע.
כאשר המפתח נכנס אל תוך חריץ ההתנעה, השבב האלקטרוני שבתוך המפתח שולח אות מוצפן באופן אלחוטי אל מקלט האימובילייזר. ברגע קבלת האות המוצפן- המקלט מאפשר את חידוש הפעלת מערכת הזרקת הדלק. ברגע שהמפתח נשלף החוצה, האות האלחוטי נפסק ומערכת הזרקת הדלק ברכב נכנסת למצב השבתה.
הקודנית היא מערכת אשר כוללת לוח מקשים עם מספרים ותפקידה הוא לאבטח את פעילותו של האימובילייזר באמצעות מניעת היכולת להתניע את הרכב עם מפתח גנוב. הקודנית מתחברת במקביל למערכת האימובילייזר, ומחייבת את הנהג להקיש קוד אישי, וזאת בנוסף לשימוש במפתח ההתנעה. בפועל, מערכת הזרקת הדלק נדרכת אך ורק אם הוכנס מפתח ההתנעה של הרכב ויחד איתו גם הקוד האישי שבקודנית. ברוב המקרים, חברות הביטוח מסתפקות במערכת האימובילייזר יחד עם מערכת קודנית כמערכות מיגון לרכב אשר מספיקות לאישור ביטוח הרכב למכוניות הסטנדרטיות.
מערכת האזעקה הינה מערכת מיגון לרכב שתפקידה לספק הגנה היקפית לרכב. בעבר, חברות הביטוח חייבו התקנה של מערכת אזעקה כתנאי הכרחי לביטוח כל סוגי הרכבים אך כיום זוהי דרישת חובה רק עבור רכבים יקרי ערך.
המרכיבים של מערכת אזעקה:
קופסת בקרה מרכזית ממוחשבת אשר כוללת תכנת ניהול מרכזית המנהלת את כל הפונקציות של המערכת.
מערך חיישני הפריצה אשר שולח אותות פריצה לקופסת הבקרה המרכזית. לאחר קבלת המידע, תכנת הניהול המרכזית מעבדת את האותות ומפעילה את האזעקה בהתאם לאירוע.
מערכת האזעקה נדרכת כאשר עוזבים את הרכב, אם באופן אוטומטי או כאשר מפעילים את המשדר הנייד הנמצא במפתחות של הרכב. לרוב, פעולת החיישנים מתחילה לאחר כדקה מרגע הדריכה וזאת כדי שבעל הרכב יוכל להתפנות באופן רגוע מהרכב.
מערכת מיגון לרכב איתוראן היא מערכת להגנה ואיתור כלי רכב בפריסה ארצית. להבדיל ממערכות מיגון עצמאיות אחרות, רכבים הממוגנים באמצעות מערכת איתוראן נמצאים תחת השגחה 24 שעות ביממה. כאשר מרכז הבקרה מקבל קריאת אזעקת גניבה, מיקום הרכב הגנוב מאותר על פי מיקומו במפה, וצוותי הסיור וכן המשטרה פועלים למציאת הרכב ולכידת הגנבים.
חשוב לציין שחברות הביטוח מחייבות בעלי רכבי יוקרה למגן את רכביהם במערכת המיגון של איתוראן כתנאי לאישור ביטוח הרכב.