התקשרו עכשיו 072-336-0860 כל הארץ
התקשרו עוד היום 072-336-0860
התקשרו עוד היום 072-336-0860
כל השירותים במקום אחד
הגעה עד הלקוח
shadow1

כל מה שצריך לדעת על מצבר לרכב

מצבר לרכב
תפקידו של המצבר לרכב הוא לספק חשמל לכלל מערכות הרכב. המצבר הראשון ע”י רופא צרפתי בשם נסטון פלנטה לפני כ-150 שנה. הוא גילה שכאשר עופרת מושרית בתוך חומצה נוצר זרם חשמלי שניתן להטעינו מחדש.

בכל מצבר קיימים 3 מרכיבים עיקריים : קוטב חיובי, קוטב שלילי ואלקטרוליט. תקלה בכל אחד ממרכיבים אלה עלולה לגרום לנזק שאינו הפיך. במדריך שלהלן נפרט בפניכם כל מה שצריך לדעת בכדי לשמור על פעילות תקינה של המצבר לרכב.

מדריך מצבר לרכב

מבנה המצבר

המצבר בנוי מתחמוצת עופרת ומשישה תאים המחוברים יחדיו כשכל תא מספק 2.1 וולט. התאים מורכבים מלוחות שליליים וחיוביים מופרדים כך שכל לוח  נמצא בתוך מעטפה נקבובית אשר חדירה לחומצה. המעטפת למעשה מונעת מגע בין הלוחות כדי שלא ייווצר קצר. כל תא כולל בין 9 ל-33 לוחות בהתאם לסוג וגודל המצבר.

מבנה מצבר

איך מזהים מצבר מרוקן או גמור?

  • הרכב אינו מניע או לחילופין מניע בקושי.
  • בעת ההנעה ישנם רעשים של תקתוקים, או רעשים של ניסיון התנעה.
  • בזמן הדלקת המזגן , אורות וכד’ התאורה  בלוח השעונים מראה עמעומים.

אם התופעה היא חד פעמית בכל אחד ממקרים אלו אין צורך להחליף את מצבר. בדקו האם חסרים מים או זו תוצאה הנובעת מכך שהרכב עמד זמן רב ללא נסיעה.

איך בודקים מים במצבר?

חשוב ביותר שמילוי המים יהיה בזמן ובכמות הנכונים שכן טיפול לקוי עלול לפגוע במצבר:

  • יש לפתוח את הפקקים  ולבחון את 6 תאי המצבר.חשוב לוודא שצבע המים הינו שקוף ושגובה המינימום הוא כגובה הלוחות.
  • פתיחת הפקקים ובחינת תא מילוי המים במצבר.
  • במידה וחסרים מים יש להוסיף מים מזוקקים בלבד עד לגובה 3 מ”מ מתחת לקצה של תא המילוי.
  • להדק את הפקקים.

טיפים:
– חשוב למנוע יתר מים בתאים, שכן אז עלולים עודפי המים לדלוף החוצה מפקקי המצבר ולגרום לקורוזיה

– מים רגילים פוגעים במוליכות של האלקטרוליט ובכך גורמים נזק מידי למצבר.

– מים מזוקקים מתאימים לרכב ניתן לרכוש בתחנות דלק וכן בחנויות לחלפים ואביזרים לרכב.

– אסור להוסיף חומצה למצבר

אילו מצברים מומלץ לקנות?

בעת קניית מצבר יש לוודא שהוא מתאים לרכב, הן במידותיו החיצוניות והן בכושר ההנעה/פריקה הנדרש לרכב. ישנם סוגים רבים של מצברים ולכן מומץ להיעזר ביבואן הרכב או ספר הרכב לגבי האמפר/שעה ועמידות המצבר בפריקה שלו.

חשוב לוודא שהמצבר תואם למדינות חמות. מרבית המצברים (קלציום-קלציום) מגיעים עם ריכוז חומצה גבוה, אשר לא תואם את תנאי האקלים בארץ. מצבר המותאם אלינו דורש  ריכוז נמוך יותר של חומצה. בנוסף, חשוב שהמצבר יהיה בעל כושר עמידות גבוה בפריקות עמוקות וכן בעל עמידות בפני רעידות של הרכב עקב מצב הכבישים בארץ.

המצברים המתאימים ביותר לשוק המקומי הינם מצברי קלציום –היברידי אשר בעלי איבוד מים בינוני, אך העמידות בחום ובפריקה גבוהה מאוד. מצברי קלציום-קלציום כמעט לא מאבדים מים, אך העמידות בחום הינה בינונית והעמידות בפריקה נמוכה מאוד.

איך מנקים סימני קורוזיה ממצבר לרכב?

הדרך היעילה ביותר לניקוי קורוזיה  באמצעות מים רותחים (מהיר יותר) או עם מים רגילים מהברז ומברשת עם שיער קשה. לאחר מכן מומלץ להתיז חומר מיוחד נגד קורוזיה או לחילופין למרוח בגריז או ואזלין.

 כל כמה זמן יש לבצע בדיקת מתח וטעינה ברכב?

בדיקת מתח וטעינה מומלץ לבצע  במוסך המתמחה בחשמלאות רכב אחת לחצי שנה.

אילו  טיפולים יש לבצע במצבר?
  • בדיקת מים בכל אחד מהפקקים.
  • שטיפה של פני המצבר וכל החיבורים מאבנית וקרוזיה.
  • טעינה קבועה של המצבר. לפני פרק זמן ארוך ללא נסיעה ברכב, יש לנתק  את כבל המינוס.

מצברים לרכב